Măsuri de siguranță la volan: Vezi și fii văzut în întuneric

Farurile mașinii sunt cel mai important sistem de siguranță al mașinii tale deoarece ele îți permit să fii văzut, să vezi și să îți comunici clar intențiile celorlalți șoferi.

Tehnologia din spatele indicatoarelor luminoase pentru mașini a avansat mult în ultimii ani, doar gândește-te cât de complexe cu indicatoarele ce pot dezactiva LED-urile individual pentru a nu-i orbi pe ceilalți șoferi, sau la luminile de zi care sunt pornite permanent.

Pentru noi, e important de știut că și tehnologia becurilor a avansat, lăsând în urmă becurile cu halogen, care acum au fost înlocuite de HID-uri (lumină cu intensitate mare) și becuri xenon. Hai să aruncăm o privire de ansamblu și să vedem care sunt farurile de pe mașina ta (de la farurile pentru parcare la farurile din spate) și becurile pe care va trebui să le înlocuiești regulat sau pe care va trebui să le cumperi de la magazinul tău de piese auto de încredere.

Farurile mașinii sunt cel mai important sistem de siguranță al mașinii tale deoarece ele îți permit să fii văzut.

Tipuri de faruri: de la luminile de poziție la stopuri

Ce sunt luminile de poziție?

Luminile de poziție pot fi folosite când vizibilitatea este redusă, însă nu atât de mult încât să fie nevoie să folosești faza de întâlnire. În ultimii ani, pe mașinile noi acestea au fost înlocuite cu bluminile de zi (DRL-uri), care se aprind când pornește mașina și se sting doar când folosești faza de întâlnire (sau un indicator câteodată).

Ce este faza de întâlnire?

Faza de întâlnire, sau faza scurtă, se folosește când vizibilitatea este redusă din cauza lipsei de lumină sau condițiilor de vreme nefavorabile cum ar fi ploaie, ceață sau ninsoare. Aceasta este foarte diferite de faza de drum.

Faza de drum este cea mai mare sursă de lumină de la botul mașinii și trebuie folosit doar când vizibilitatea este redusă și în față nu sunt alte mașini sau care nu se apropie. Cu toate acestea, faza de drum nu trebuie folosită în condiții de ceață și ninsoare abundente deoarece lumina doar se va reflecta înapoi, ceea ce îți va afecta capacitatea de a vedea în loc să te ajute. În aceste situații, trebuie să folosești farurile de ceață.

Tehnologia din spatele indicatoarelor luminoase pentru mașini a avansat mult în ultimii ani

Unele, dar nu toate mașinile au două faruri de ceață concepute pentru a emite un con larg de lumină care să lumineze marginile drumului cele mai apropiate de botul mașinii. Acestea te ajută să vezi mai ușor marginea carosabilului pe timp de ceață. La mașinile moderne, acestea uneori se comportă similar cu farurile direcționale (sau pivotante), adică atunci când rotești de volan, farurile de ceață de pe partea în care ai rotit volanul se va roti pentru a ilumina drumul în acea direcție.

Apoi mai există becurile de semnalizare: pe botul mașinii există două lămpi portocalii (numite și becuri de semnalizare), unul pe fiecare parte a botului, acestea se aprind intermitent pentru a indica celorlalți șoferi că vrei să faci un viraj.

În aceste situații, trebuie să folosești farurile de ceață.

Ce faruri există pe spatele mașinii?

Pe spatele mașinii se află farurile roșii, care se aprind când sunt pornite farurile sau pozițiile / DRL-urile. Cel mai des le spunem farurile din spate. Stopurile sunt roșii ca farurile din spate, însă se aprind mult mai tare și doar când e folosită pedala de frână. Majoritatea mașinilor mai au un stop deasupra sau la baza lunetei din spate, care și acesta se aprind când pedala de frânare e apăsată. Dacă ai o mașină europeană, probabil că mașina are și un far de ceață pe spate care te ajută să fii văzut pe timp de ceață sau ploaie abundentă, iar farul alb pentru marșarier le permit celorlalți șoferi să știe că intenționezi să dai cu spatele și te ajută să vezi în spate.

Tot aici mai există și becurile de semnalizare de pe spate, care pot fi becuri portocalii separate sau integrate în farurile din spate. La fel ca cele din față, becurile tradiționale au fost înlocuite cu tehnologia LED, care dă lumină mai intensă, sunt mai eficiente și mai fiabile.

Deși avem tendință să dăm mai multă atenție lucrurilor pe care vrem să le vedem (și prin urmare indicatoarele luminoase frontale) nu trebuie să uităm că indicatoarele luminoase dorsale au sarcina și mai importantă de a ne face văzuți și de a ne comunica intențiile celor care conduc în spatele nostru, și prin urmare ne ajută să evită situații stânjenitoare și chiar unele periculoase, punându-ne siguranța pe primul loc.

Citiți următoarele articole: